Desdejuni en l’etapa escolar

Per Inf de pediatria |  Magda Pallarès Martínez
Nati Torres Fernandez

Des de la consulta d’infermeria de pediatria del CAP Adrià hem detectat que un percentatge alt de nens del nostre barri no desdejuna o no ho fa de forma adequada.  Volem aprofitar aquest espai per a difondre els consells de salut que donem als pares des de les consultes, i explicar-vos per què és tan important l’alimentació durant l’etapa de creixement, quins riscos comporta no tenir una bona alimentació i quins àpats i quants al dia són els adequats

En l’etapa escolar el cervell requereix un 20% més d’energia, que ha de ser proporcionada per l’alimentació diària

El desdejuni és el primer esmorzar que fem a primera hora del matí i el que ens aporta energia després de les 8 – 10 hores de descans, per aquest motiu és tan important esmorzar abans d’anar a l’escola, fer-ho en família o acompanyat a casa és el moment ideal per adquirir uns hàbits saludables bàsics que perduraran en l’adolescència i l’edat adulta.

La raó fonamental per la qual els nens no esmorzen abans d’anar a l’escola és la falta d’hàbit a causa de:

  • No tenen gana en aixecar-se;  bé perquè no van a dormir d’hora, s’aixequen massa tard i amb presses o no estan prou desperts perquè el seu apetit pugui manifestar-se
  • La monotonia i uniformitat dels esmorzars fa que resultin poc atractius
  • Esmorzar sols tampoc resulta motivador

Un nen mal alimentat presenta trastorns en l’atenció, cansament, irritabilitat i falta de concentració, disminució del rendiment escolar, etc.

Per començar el dia amb un bon desdejuni hauria de:

  • Aixecar-se amb temps suficient per poder dedicar-li 15-20’ i menjar amb tranquil·litat
  • Variar els menús perquè no s’avorreixi, que li agradi però que sigui adequat
  • Fer-ho atractiu amb combinacions d’aliments apetitosos
  • Esmorzar amb altres membres de la família per a que aprenguin a adquirir un bon hàbit seguint el model dels pares o germans, el moment de tertúlia i interacció amb els altres membres de la família ajudarà també a activar els sentits i a obrir la gana

L’esmorzar complet en l’edat escolar hauria de contenir:

  • Làctics  llet, iogurt (preferentment desnatats o semidesnatats) i, ocasionalment, formatgeesmorzar
  • Farinacis  (preferentment integrals): pa, torrades, cereals d’esmorzar
  • Fruites  principalment fresques de temporada

Exemples de menús que proposem i que tenen un valor nutricional adequat per a fer un esmorzar saludable:

  • Dilluns        →   Llet – Cereals – Fruita
  • Dimarts      →   Llet, cacau – Torrades amb melmelada – Fruita
  • Dimecres    →   Iogurt – Pa amb formatge – Fruita
  • Dijous          →   Llet, cacau – Cereals – Suc de fruita
  • Divendres   →   Iogurt – Pastís casolà – Fruita
  • Dissabte      →   Llet – Entrepà de pernil – Fruita
  • Diumenge   →   Llet – Entrepà de tonyina – Fruita

Més informació:  Canal Salut   |   L’alimentació saludable en l’etapa escolar



 

Quant a CAP Adrià

Centre d'Atenció Primària de l'Institut Català de la Salut, disposem de 2 equips d'atenció primària; EAP Sant Elies i EAP Marc Aureli; una Línia Pediàtrica; un servei ASSIR (atenció a la salut sexual i reproductiva) i diferents línies d'Atenció Especialitzada.
Aquesta entrada s'ha publicat en Actualitat, Consells de salut, Pàgines web d'interès, Pediatria, Salut a les Xarxes, Salut al CAP i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Desdejuni en l’etapa escolar

  1. Retroenllaç: Menjar el mateix que els pares influencia en la qualitat de la dieta dels nens | CAP Adrià

Els comentaris estan tancats.